Intervju

Idrijska čipka ni samo 'za stare mame'

Tina Koder Grajzar je mlada oblikovalka avtorske idrijske čipke, ki deluje kot samostojna ustvarjalka v kulturi. Proti koncu študija na Fakulteti za naravoslovje in tehnologijo je začela na čipko gledati drugače. Čipka ji je postala nov oblikovalski izziv, medij, v katerem se lahko likovno izraža. Avtorska čipka je zadnjih nekaj let tudi središče njenega oblikovalskega zanimanja. In še vedno je očarana nad čipko ...

D. Cigale 2/12/2013, 9:06 PM

Tina, kdaj si spoznala, da sta s čipko usodno povezani in da se boš z njo ukvarjala profesionalno?
To sem spoznala nekje proti koncu študija, ko sem se začela vedno bolj intenzivno ukvarjati z oblikovanjem idrijske čipke. Odkrila sem, da nosi v sebi velik ustvarjalni potencial in bolj ko sem se ji posvečala, večji izziv mi je predstavljala.

Kako se avtorska čipka razlikuje od idrijske čipke?
Avtorska čipka ne nastaja na osnovi vzorcev, prevzetih iz dediščine, ampak na osnovi novih vzorcev, ki jih danes nariše nek oblikovalec, umetnik ipd. V širšem smislu bi sicer lahko rekli, da je tudi 'stara' čipka avtorska, saj je tudi zanjo nekoč nekdo izrisal vzorec. Vendar pa se takrat avtorstvu ni pripisovalo večjega pomena. Stari vzorci največkrat niti niso podpisani, zato so sčasoma ponarodeli. Avtorska čipka je torej novejši, sodoben pojav. Ni pa vsaka sodobna čipka tudi avtorska čipka, saj mora ta ustrezati tudi kriterijem inovativnosti in likovne kakovosti. Moja čipka je avtorska idrijska čipka, saj izhajam iz tega okolja in pri izvedbi uporabljam nabor tehnik idrijske čipke. Tudi večina drugih oblikovalcev avtorske čipke po svetu tehnično izhaja iz čipkarske tradicije svojega okolja, ki pa jo uporablja bolj ali manj prosto. Vzorci so torej avtorski, tehnika izdelave pa nosi pečat določene čipkarske tradicije.

Kaj ti pomeni čipka? Kakšen je tvoj odnos do tradicije in rokodelstva?
Čipka je neločljivo povezana z mojim življenjem, saj sem odraščala v Idriji, kjer sem tudi devet let obiskovala čipkarsko šolo. Moja mama v okviru družinskega podjetja Studio Koder, d. o. o.,  že od leta 1990 dalje vodi prodajno galerijo idrijske čipke, kjer sem tudi sama pogosto pomagala in na različne načine sodelovala, tako da sem res že od malega v stiku s čipko. Čeprav kot oblikovalka vedno stremim k novim in svežim idejam, dediščino zelo spoštujem. Svoje delo dojemam kot nadgradnjo tradicije in ne kot preloma z njo. Dediščina idrijske čipke je zame eden od virov navdiha pri ustvarjanju sodobnih izdelkov, rokodelstvo pa je moj vsakdanjik. Rada ustvarjam z rokami, to mi je v prav posebno zadovoljstvo. Ni naključje, da se vse več ljudi loteva rokodelskih konjičkov, tudi klekljanja.

Tradicionalna čipka je bela. Kako kupci sprejemajo čipko v modnih barvah?
Različno. Večina mojih strank me obišče prav zato, ker jim je moja pisana čipka všeč. Se pa najde tudi kakšen naključni obiskovalec, ki mi kar naravnost pove, da mu je klasična belina še vedno ljubša. To sprejemam, vsak ima pravico do svojega mnenja in vsak ima po svoje prav. Sicer pa tudi sama občasno uporabljam bel sukanec, belo barvo imam načeloma rada.

Idrijsko čipko povezujemo največkrat s prtički, z zavesami, mašnimi prti … Kje in na kakšen način lahko uporabimo avtorsko čipko?
Na vse navedene načine. Dobimo pač sodoben čipkast prtiček, zaveso s čipko, mašni plašč. Avtorska čipka sledi sodobnemu načinu življenja in če se nek kos tekstila še vedno uporablja, ga lahko krasi tudi čipka. Nekateri izdelki, ki so bili še ne tako dolgo nazaj zelo priljubljeni – na primer čipkasti ovratniki in zapestniki (manšete) –, so danes skoraj utonili v pozabo. Pojavljajo pa se novi izdelki. Pomemben del avtorske čipke je nakit, ki ga klasična idrijska čipka skoraj ni poznala.

Kateri je tvoj najljubši unikatni oblikovalski kos?
Težko bi izbrala samo enega. Ponavadi mi je najljubši tisti, ki je najbolj 'svež' ali pa celo šele nastaja.

Kako mladi sprejemajo tradicionalno in avtorsko čipko? Ali cenijo ročna dela?
Odvisno od domače vzgoje. Na splošno mladi avtorsko idrijsko čipko sprejemajo veliko bolje od tradicionalne. Včasih so kar presenečeni nad dejstvom, da idrijska čipka ni samo 'za stare mame'. Tudi zaradi teh novih generacij se mi zdi pomembno, da se idrijska čipka nenehno razvija in stopa v korak s časom. Obrti, ki tega ne zmorejo, namreč počasi utonejo v pozabo. 

Je čipka izdelek, ki ga je mogoče dobro tržiti?
Zelo je odvisna od širših dogajanj v svetu. Gospodarska kriza na trženje čipke vsekakor ne vpliva ugodno, saj se ljudje ob manjšanju prihodkov najprej odpovejo nenujnim, luksuznim izdelkom, kar čipka prav gotovo je. Na srečo pa se uspešna slovenska podjetja vedno bolj zavedajo promocijske vrednosti poslovnih daril z idrijsko čipko.

Čipka sicer nastaja po vzorcu, pa vseeno je vsak izdelek unikat. Koliko časa nastaja posamezni izdelek? Ali lahko pri tako zamudni izdelavi narediš izdelke na zalogo?
Izdelki nastajajo različno dolgo, odvisno od velikosti in zahtevnosti izdelave. Vsakemu izdelku priložim certifikat, na katerem je navedeno tudi število ur, ki sem jih potrebovala za klekljanje. Seveda je tu še čas, porabljen za oblikovanje izdelka, ki pa ga ne štejem zraven, ker ga je zelo težko opredeliti. Večjih zalog pri takem načinu dela res ne morem imeti in to tudi ni smiselno. Trudim pa se, da imam v svoji prodajni galeriji vedno na zalogi nekaj kosov najbolje prodajanih izdelkov in tudi kakšno novost.

Kje poiščeš navdih za avtorsko čipko?
Največkrat v naravi, pa tudi v zgodovini umetnosti in oblačenja ter v dediščini idrijske čipke, ki jo interpretiram na nov način.



Ko ustvarjaš čipko za oblačila, kaj nastane prej – čipka ali ostali deli oblačila?

Tehnično najprej nastane skica oblačila s predvidenim mestom za čipko. Idejno pa oblačilo in vzorec čipke nastajata hkrati, saj imajo moja oblačila vedno neko zgodbo, ki ji sledim tako v linijah oblačila, barvi kot tudi vzorcu čipke. Čipka je vedno oblikovana in izdelana posebej za določeno oblačilo, tam kjer se čipka tesno prilega telesu, je vzorec izrisan kar po kroju oblačila. Na oblačilo nikoli ne nanašam naključnih kosov čipk, ki jih imam na zalogi.

Ali kdaj razmišljaš, da bi se z avtorsko čipko podala v tujino?
Ja, ampak za začetek le v virtualni obliki spletne trgovine.

Ali ti čipka nudi dovolj izzivov, da lahko tudi strokovno rasteš?
Zaenkrat da. Sicer pa zelo rada sodelujem z umetniki in oblikovalci z drugih področij ustvarjanja in si tako širim obzorje.

Foto: Tina Koder Grajzar, www.idrijalace.org  

Nazaj na vrh

Morda vas zanima tudi

Moderno-klasično stanovanje v Barceloni z izjemnim interierjem

Leta 2018 je Meritxell Ribe - Room Studio v Barceloni prenovil stanovanje iz sredine prejšnjega stoletja. Oblikovalci so klasične arhitekturne prvine združili s trendnimi barvami ter z moderno notranjo opremo, da je nastalo domovanje z osupljivim interierjem, ki je tako klasičen kot tudi moderen. Več

Sodobna podeželska hiša, obdana z naravo

Sodobna podeželska hiša, obdana z naravo, se nahaja v Redwood Cityju v Kaliforniji. Sodobno hišo je leta 2017 oblikovalo podjetje Feldman Architecture. Več

Moderno stanovanje v Barceloni z vabečim vzdušjem

Čudovito svetlo stanovanje, ki se nahaja v Barceloni v Španiji, je leta 2017 prenovil in zasnoval Meritxell Ribé - Room Studio. Oblikovalci so združili skandinavski stil z mediteranskimi vplivi, pri tem pa so uporabili naravne materiale, vzorčasto keramiko in mehke pastelne odtenke, ki ustvarijo vabeče in toplo vzdušje. Več

Sodobno stanovanje v Milanu z ozko spalnico

Sodobno stanovanje, ki ga je leta 2018 oblikoval Studio Cichetti Viscardi, se nahaja v Milanu v Italiji. Stanovanje ima zelo prostoren dnevno-bivalni prostor, vendar izredno ozko spalnico, zato so oblikovalci izbrali posebno postavitev notranje opreme. Več

Nazaj na vrh




Naključni članki